Categories
Uncategorized

SINOPSIS NOVEL “DI SEBALIK WAJAH” (Novel Tingkatan Dua bermula tahun 2011)

Bermula dari tahun 2011, novel bagi Tingkatan Dua  akan bertukar.  Salah satu novel yang telah dipilih ialah  “DI SEBALIK WAJAH’. Hasil karya dariapada Abang Saifuddin Abang Bohari.

Novel ini mengisahkan seorang budak  balar, iaitu manusia yang dilahirkan tanpa pewarna semula jadi pada rambut dan kulitnya yang menyebabkan rambut dan kulit berwarna putih.  Budak itu juga diberi nama yang agak unik, iaitu Doktor Fikri (Dia memang bukan seorang doktor perubatan atau doktor PHD).

Setiap  ibu bapa yang menunggu kehadiran cahaya matanya akan berdoa agar memperoleh anak yang sempurna anggota badan, sihat dan comel.  Oleh itu, adakah Cikgu Saiful dan isterinya Puan Halipah sanggup menerima kehadiran seorang anak yang cacat dari segi kulit, iaitu balar?

Dia menangis. Di Kolopak matanya tergenang

air mata kesal. Bayi di dalam bekas kaca itu sedang nyenyak

dengan nafasnya turun naik, pantas. Bibirnya begitu halus.

Kulitnya merah, memang jauh berbeza daripada warna kulit

bayi-bayi lain. Perlahan-lahan dia meletakkan telapak

tangannya di bawah kepala bayi berambut kuning keemasan

itu dan sebelah lagi tapak tangannya di bawah punggung.

Dengan berhati-hati dia mengangkatnya. Bayi itu menggeliat

menggerakkan kedua-dua belah tangan montelnya yang

bersarung. Ternyata bayi itu tidak seperti bayi-bayi lain.

Dia membenamkan hidungnya ke pipi bayinya yang

tidak seperti bayi-bayi lain.

Setelah membaca novel ini, cikgu ingin berkongsi sinopsis novel ini dengan pelajar dan rakan sejawatan. Semoga bahan tersebut dapat memberikan manfaat kepada anda.  Cikgu berharap agar pelajar  Tingkatan Satu tahun ini mengambil kesempatan dalam cuti sekolah untuk membaca novel tersebut.

Muat Turun Sinopsis bagi novel Di Sebalik Wajah

102 replies on “SINOPSIS NOVEL “DI SEBALIK WAJAH” (Novel Tingkatan Dua bermula tahun 2011)”

Hi teacher Tan…i already read the novel as soon as i recieve the novel on the same day…i already read your sinopsis..very good…!i understand the story very much…thanks for u guidance…^^im the most hardworking student of urs maybe…hehe

hi…cikgu tan…..,saya novel ini sampai habis, novel ini amat seronok di baca. tetapi saya telah di tugaskan oleh guru untuk membuat sinopsis novel ini, dengan mengikut bab demi bab….jadi saya cari di blog cikgu tan ini tetapi tiada.

Di mana saya boleh mendapatkan buku rujukan untuk novel tingkatan 2 2011 iaitu Novel Wira Persona Avatari dan boleh anda berikan sinopsisnya?Saya perlukan bahan untuk menyiapkan folio yang telah ditugaskan oleh cikgu saya untuk disiapkan pada musim cuti sekolah ini….

Boleh tolong bagitau sinopsis dan di mana saya boleh dapatkan buku rujukan Novel tingkatan 2 iaitu Wira Persona Avatari?

hi cikgu tan..nota penuh untuk novel tingkatan 5 (Sutera Dalam Lukisan)..
kalau ada tolong emelkan..saya perlu menyiapkan nota tersebut dalam cuti ini..

TAHNIAH kepada cikgu Tan atas kewujudan blog ini.
Bahan-bahan daripada cikgu sangat berguna kepada saya & anak-anak murid saya.

Terima Kasih banyak2 ^_^

hi teacher Tan,,saya nk tanya di mana saya boleh mendapatkan gaya bahasa novel ting.2 (Di Sebalik Wajah) dan plot dan teknik plot novel yg sama.

bli lhh bku rujukan yang diterbitkan oleh oxford fajar.. anda akan dptt yang anda mahukann.. bule didapati di kedai2 bku yang besar..

hmmphh.. cytee nyy mmgg bezz tapii cikgu takk kupaskan mengikutt bab ke?? tlunn lhh cekguu kupaskann isi2 crita mngikut bab..

hi Teacher Tan…
tolong bgi sy sinopsis mengenai ‘Di Sebalik Wajah’ bab 2 & 4…
sy amat memrlukan nya…

Terima kasih atas usaha cikgu. Dengan adanya sinopsis di sebalik wajah ini,dapatlah ia membantu anak saya memahami ceritanya dengan cepat dan mudah.Usaha cikgu telah banyak menjimat masanya.

blh x ckgu berikn sinopsis bab demi bab…???…sbb sy kena buat presentation sinopsis (di sebalik wajah) bab demi bab…tolong lh…sy kena buat presentation hari khamis ni…

Hye Teacher Tan =3 erm..di mna saya bole cari Komsas Buku Novel Di Sebalik Wajah bab 3?? o.O help me! haha kalau x saya kena denda ole cikgu >.<

hai cikgu tan..novel ni ada pelbagai unsur, ada sedih, gembira dan macam2 lagi lah..sebelum cuti TBC, cikgu bm beri kerja rumah sinopsis perbab ikut kumpulan..jadi, saya nak beri cadangan boleh tak kalau cikgu tan muatkan sekali sinopsis bagi setiap bab?kalau boleh, terima kasih banyak2..:]

cikgu tan,saya sangat puas dengan semua nota cikgu.tetapi saya ada satu masalah iaitu ketiadaan nota yang lebih lanjut tentang novel di sebalik wajah.cikgu saya memberitahu saya bahawa laman web ini mempunyai semua nota tentang novel.tetapi saya tidak dapat nota tersebut.bolehkah cikgu tan boleh muatkan sekali semua nota tentang novel tersebut sebelum minggu hadapan.klau boleh terima kasih….

saya budak tingkatan 3 ni., taksangka novel tgkatan 2 thn ni amt menarik… saya belum pernah baca buku ni, tapi lps bca sipnosis, saya rs …. entah lah… taktahu mcm mana nk cakap…. mgkn agk sebak dn tersentuh hati… boleh tak saya tahu apa kesudahan cerita ni.. kalau boleh,saya nk letak dalam nilam,,, tq,,

hi saya mirza rahwani….thanks kepada cikgu tan kerana saya boleh tiru jawapan dari sini…so tak payah lah saya susah2x nk pikir!!!!hihihhhiihihhhiii…..add saya kat facebook tau!search=mirza rahwani je/[email protected]…..thanks!!c=

terima kasih cikgu tan…!!!:)
dgn n0ta nhe semua keja saya jdi senang..
sebelum nhe susah saya nak faham ttg n0vel2 nhe…,
tpi skrg x sua..:)
sbab dha ada tmpat cri n0ta kt internet…:)

terima kasih cikgu suwarni sebab mengajar sya novel di sebalik wajah hasil karya abang saifuddin & abang bohari.biar cikgu denda kami d kelas kami tetap berusaha untuk mnyiapkan nota2x cikgu

syn0psis ringkas untuk n0vel cempaka putih untukmu takda ke???
pnjang sangat laa yg ckgu buat nie.. agk susah nak fahamkan..

ni gk ssah arh …x ble nk cri la kat blok lain../.lw ble tlong vha../ckgu iju tya ari isnin ni./…….pliZ LA../

crita nie sngt sedih .. sye dh tau kisah cerita nie.. cerita nie adalah menunjukkan yg cikgu saiful dan isterinya puan halipah ..puan halipah meminta suaminya membeli daging rusa.. selepas itu apabila cikgu saiful dapati yg daging rusa tiada cikgu saiful terpaksa membeli daging arnab … puan halipah berkata ` sedap daging rusa nie bang di mana abang bli daging rusa nie ` puan halipah xtau yg daging tu daging arnab … cikgu saiful berkata ` saya nak tidur penat nie ` sebab dia tak mau tau yg itu bukan daging rusa .. cikgu saiful terpaksa bhg kepada isterinya puan halipah … puan halipah kat hospital kerana bersalin cikgu saiful sngt risau tentang isteri nya dan bayinya … cikgu saiful pergi ke sulau utk doakn isterinya tba2 cikgu ternampak seorang doktor .. doktor tu berkata ` semoga isterituan lahir ank dng selamat ` cikgu berkata `terima kasih doktor ` selepas itu cikgu saiful memberi kan nama ank nya doktor fitri … soe cikgu sya tak dpt tlis bab panjang bab nie smpai ke bab 8

Leave a Reply